Wawel – wapienna skała jurajska,
dominująca w panoramie Krakowa (około 228 m n.p.m.),
uformowała się około 150 milionów lat temu. Wzgórze nad Wisłą,
wśród wód i mokradeł, było bezpiecznym miejscem dla
osiedlającej się tu od epoki paleolitu ludności. Zapewne od
VII stulecia n.e. byli to Słowianie. Wczesnośredniowieczne
legendy mówią o zamieszkującym wawelską jaskinię
strasznym smoku, o jego pogromcy Kraku i córce tegoż
Wandzie, która rzuciła się do Wisły, nie chcąc oddać ręki
niemieckiemu rycerzowi.
- Kraków WAWEL ( program dla klas 1-3)
Komnaty Królewskie, Skarbiec, Zbrojownia, Smocza
Jama + spacer Traktem Królewskim na Rynek
Czas wycieczki: 8 - 9 godzin
A – 95,50 zł; B – 88,00 zł; C – 73,50 zł
Niższe ceny w kwietniu, październiku listopadzie i grudniu:
A – 89,50 zł; B – 83,00 zł; C – 68,50 zł
Kraków WAWEL ( program dla klas 4-6)
Komnaty Królewskie, Skarbiec, Zbrojownia, Katedra: Groby
+ Dzwon Zygmunta + spacer Traktem Królewskim na Rynek
Czas wycieczki: 9 - 10 godzin
A – 99,50 zł; B – 92,00 zł; C – 77,50 zł
Niższe ceny w kwietniu, październiku listopadzie i grudniu:
A – 94,50 zł; B – 87,00 zł; C – 72,50 zł
Kraków WAWEL ( program dla klas gimnazjalnych )
Komnaty Królewskie, Skarbiec, Zbrojownia, Wystawa Wawel
Zaginiony Katedra: Groby + Dzwon Zygmunta
+ spacer Traktem Królewskim na Rynek
Czas wycieczki: 9 - 10 godzin
A – 107,00 zł; B – 101,00 zł; C – 84,00 zł
Niższe ceny w kwietniu, październiku listopadzie i
grudniu:
A – 102,50 zł; B – 96,00 zł; C – 79,50 zł
Reprezentacyjne komnaty królewskie.
Główna
ekspozycja wnętrz zamkowych obejmuje kilka pomieszczeń
parteru, a przede wszystkim reprezentacyjne sale na II piętrze
pałacu. W trzech komnatach na parterze, stanowiących
apartament wielkorządców krakowskich, zachowały się
renesansowe drewniane stropy. Kamienne portale zostały w części
zrekonstruowane w okresie międzywojennym; oryginalne,
renesansowe, obramienia drzwiowe zdobią zaś sień w klatce
schodowej Poselskiej, łączącej parter z prywatnymi
apartamentami królewskimi na I piętrze i salami II piętra.
II piętro pałacu w skrzydle wschodnim i północnym
mieści reprezentacyjne sale. Pierwotne stropy zostały
zniszczone w czasie pożaru zamku w roku 1702 i w
okresie okupacji austriackiej, na początku XIX wieku. |
|
W trzech
salach, na południe od schodów Poselskich, zachowały się duże
partie renesansowych fryzów ściennych (uzupełnione przed II
wojną światową), a strop wielkiej sali zwanej Poselską
zadziwia 30 rzeźbionymi głowami ludzkimi. Najcenniejszym
elementem ekspozycji renesansowych komnat, jedynym zachowanym z ich
pierwotnego wystroju, są arrasy, utkane w Brukseli na zamówienie
Zygmunta Augusta w 3. ćwierci w. XVI, o tematyce
biblijnej, bądź z ornamentem groteskowym oraz z herbami
Polski i Litwy. Są tu również dużej wartości
artystycznej obrazy i meble włoskie, głównie toskańskie,
z w. XVI oraz portrety polskich monarchów. Wnętrza w skrzydle
północnym, po pożarze w roku 1595, zostały odnowione na
zlecenie Zygmunta III Wazy przez architekta Jana Trevano i malarza
Tomasza Dolabellę. Ognia uniknęła sala Senatorska, największa
w zamku, w całości obecnie obwieszona arrasami. W pozostałych
wnętrzach zachowały się marmurowe portale i okazały
kominek w stylu wczesnego baroku rzymskiego, a także
stiuki sklepienne, m.in. w kaplicy królewskiej.
Pseudobarokowe stropy, z okresu międzywojennego, są wypełnione
plafonami znanych i cenionych ówczesnych polskich malarzy
– kolorystów, ściany zaś pokrywają kurdybany z w.
XVIII, pochodzące z zamku króla Augusta III w Moritzburgu
koło Drezna. W wieży, zw. Zygmunta III, znajduje się
tzw. Gabinet holenderski, z obrazami szkół
niderlandzkich. W wyposażeniu tej części zamku dominują
portrety polskich królów i członków ich rodzin oraz
polskie obrazy historyczne. |
Ekspozycja na parterze w północno-wschodnim
narożniku zamku ideowo nawiązuje do mieszczącej się tu
niegdyś historycznej instytucji – Skarbca Koronnego,
widomego znaku suwerenności Królestwa Polskiego, a następnie
Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Od w. XIV w Skarbcu
przechowywano insygnia władzy królewskiej (korony, berła, jabłka,
miecz zw. Szczerbcem, ewangeliarz i tacę, służące w obrzędzie
sakry królewskiej), a także rozmaite precjoza i osobliwości,
składające się na oficjalny majątek państwa. Równolegle w zamku
istniał prywatny skarbiec monarchy, złożony z osobistych
insygniów, kosztowności oraz paradnych naczyń. Zasoby Skarbca
Koronnego, pomnażane przez dary dyplomatyczne i zapisy
monarchów, w tym ogromny legat testamentowy Zygmunta
Augusta, nie były ogólnodostępne.
Pojedyncze precjoza
wyjmowano zeń jedynie przy wyjątkowych okazjach, przede
wszystkim na koronacje królewskie. Systematycznie spisywano
zawartość Skarbca podczas tzw. lustracji. Pierwszy specjalny
publiczny pokaz insygniów odbył się dopiero w r. 1792.
Trzy lata później Prusacy włamali się do pomieszczeń
Skarbca, rabując prawie doszczętnie jego zawartość. Po
zniszczeniu insygniów koronacyjnych przez Prusaków i zatraceniu
niemal wszystkich skarbcowych precjozów, obecna ekspozycja może
jedynie nawiązywać do dawnej świetności tego miejsca. Od r. 1930
systematycznie wzbogacana, gromadzi bardzo znaczące dzieła sztuki i pamiątki historyczne, w tym kilka pozostałości z dawnego zasobu Skarbca Koronnego, na czele ze Szczerbcem – najważniejszą polską pamiątką historyczną.
|
|
Zbrojownia. Ekspozycja rozmieszczona jest
w trzech piwnicach: gotyckiej z w. XIV (ze sklepieniem wspartym
na centralnym filarze) oraz dwóch renesansowych z 1. połowy w.
XVI. Przy ścianach pomieszczono lufy armat, haubic i moździerzy
– od małych wiwatówek do ogromnych polowych. Znakomitym
poziomem artystycznym wyróżnia się para armat z połowy w.
XVI, odlanych przez pracującego dla Zygmunta Augusta
norymberskiego ludwisarza Oswalda Baldnera. Zespół dział z
herbami polskich królów, hetmanów i możnowładców, dzieł
wybitnych odlewników, liczy się do najcenniejszych w skali
krajowej i znaczących w skali europejskiej. Do tradycji składania
na Wawelu trofeów zdobytych na wrogach nawiązują zawieszone
pod sklepieniem pierwszej piwnicy chorągwie krzyżackie spod
Grunwaldu (1410), odtworzone w w. XX na podstawie szczegółowych
opisów pióra Jana Długosza i miniatur Stanisława Durinka w dziele
Banderia Prutenorum.
|
|
Smocza Jama – jaskinia w zachodnim
zboczu wawelskiego wzgórza, owiana legendą, jest niewątpliwie
jedną z większych jego osobliwości. Najstarszą wersję
legendy o smoku wawelskim, związaną z mitycznym początkiem
Krakowa, znajdujemy w Kronice Mistrza Wincentego zwanego
Kadłubkiem, z przełomu XII i XIII wieku: Zwiedzanie
Smoczej Jamy rozpoczyna się z terenu wzgórza opodal
baszty Złodziejskiej. W ceglanej wieżyczce (dawnej studni
austriackiej), znajduje się klatka schodowa. Długość
pieczary wynosi 270 m, a dostępna trasa do zwiedzania to
81 m. Pierwsza, najwyżej położona północna komora „
A”, jeszcze w XIX wieku była zalana wodą, którą
czerpano dla potrzeb mieszkańców wzgórza. Z niej krótkie
przewężenie prowadzi do głównej, środkowej, największej
komory „ B”, o długości 25 m, wysokiej
miejscami do 10 m. Układ skał dzieli wnętrze na dwie części
o malowniczych zakątkach. W najwyższej partii komora
jest nakryta ceglaną kopułą z roku 1830. Zamyka on otwór
w stropie, którym do jaskini w r. 1829 dostał
się historyk Ambroży Grabowski i pierwszy opisał jej
wygląd. Dzięki staraniom Grabowskiego Smoczą Jamę udostępniono
do zwiedzania w latach 1843–1846. Z komory tej
odchodzi (niedostępny dla turystów) ciąg ciasnych i błotnistych
korytarzy (długości 160 m) z pięcioma jeziorkami
zamieszkałymi przez rzadkiego skorupiaka – studniczka
tatrzańskiego.
|
|
Pierwszy kościół katedralny na Wawelu wzniesiony został najpewniej niedługo po ustanowieniu w l000 roku biskupstwa krakowskiego. Katedra krakowska stanowiła centrum czci kanonizowanego w 1253 roku św. Stanisława, biskupa krakowskiego zamordowanego w 1079 roku. Do jego grobu przybywali pielgrzymi zarówno z Polski, jak i krajów ościennych. Kult tego świętego łączony był z ideą zjednoczenia rozbitego na dzielnice Królestwa Polskiego, dlatego też nie może dziwić fakt, że wbrew wcześniejszej tradycji koronowania królów w archikatedrze gnieźnieńskiej, koronacja Władysława Łokietka odbyła się 20 stycznia 1320 roku w katedrze krakowskiej, w pobliżu relikwii patrona odrodzonej polskiej monarchii. Odtąd wawelska świątynia stała się miejscem koronacji władców Polski. W kolejnych dwóch stuleciach Katedra na Wawelu zmieniła zasadniczo swój wystrój. W XVII wieku dzięki hojnym fundacjom królów, biskupów, magnatów i kanoników, usunięto niemal całkowicie wyposażenie z wcześniejszych epok i wprowadzono nowe ołtarze, nagrobki, stalle, obrazy. Materiałem charakterystycznym dla nowej epoki stał się czarny i różowy marmur. W XIX wieku Katedra stała się celem pielgrzymek patriotycznych i miejscem okazałych uroczystości z okazji rocznic ważnych wydarzeń z dziejów Polski. Wyjątkowe znaczenie miało pochowanie w podziemiach katedralnych bohaterów narodowych walczących mężnie o wolność Ojczyzny: Tadeusza Kościuszki i księcia Józefa Poniatowskiego, a także duchowego przywódcy Narodu - Adama Mickiewicza. Pochówki te uczyniły Katedrę polskim Panteonem, w którym miejsce wiecznego spoczynku znajdują tylko najbardziej zasłużeni Polacy. Tradycja ta znalazła kontynuację w XX wieku, kiedy w podziemiach Katedry złożono szczątki Juliusza Słowackiego, Józefa Piłsudskiego i Władysława Sikorskiego. Katedra na Wawelu zajmuje wyjątkową pozycję w dziejach Polski i w świadomości Narodu Polskiego. Jest od stuleci miejscem kultu św. Stanisława, który w nierozerwalny sposób wiąże się z ideą zjednoczonego i niepodległego Państwa Polskiego, aktualną zarówno w dobie rozbicia dzielnicowego, w okresie zaborów i w czasie rządów komunistycznych. Grób tego męczennika pełni od stuleci funkcję Ołtarza Ojczyzny. Dzwon Zygmunt – najsłynniejszy polski dzwon, znajduje się na Wieży Zygmuntowskiej w północnej części katedry wawelskiej. Ufundowany przez Zygmunta I Starego, nazwany jego imieniem. Dzwon wykonał w krakowskiej ludwisarni ludwisarz Hans Beham z Norymbergi w 1520 roku.
|
|
Na wieży umieszczono go 9 lipca 1521 roku. 13 lipca 1521 Kraków po raz pierwszy usłyszał jego głos. Dzwon Zygmunt był największym polskim dzwonem (klosz - 9650 kg, serce 365 kg), aż do roku 1999, kiedy to przewyższył go masą i rozmiarem licheński dzwon Maryja Bogurodzica.
|
Wystawa Wawel Zaginiony w obecnym
kształcie została udostępniona zwiedzającym w r. 1975.
Kontynuuje ona tradycje dwóch poprzednich wystaw poświęconych
historii wzgórza wawelskiego, zorganizowanych w pobliżu
reliktów rotundy śś. Feliksa i Adaukta (Najświętszej
Marii Panny), wzniesionej na przełomie w. X i XI. Sale
wystawowe obejmują m. in. budynek dawnych kuchni królewskich i wozowni.
Wyjątkowy charakter wystawy polega na połączeniu różnych
typów ekspozycji muzealnej. W obrębie rezerwatu
archeologiczno-architektonicznego, poza zabytkami architektury z różnych
okresów zabudowy wzgórza, są eksponowane w sposób
tradycyjny obiekty pochodzące z badań archeologicznych
oraz modele budowli.
|
|
W jednej z sal można podziwiać
bogatą kolekcję renesansowych kafli. Historię wzgórza
wawelskiego w okresie średniowiecza przybliża prezentacja
multimedialna. Wawelskie lapidarium to zbiór kamiennych rzeźb
i detali architektonicznych pozyskanych w trakcie prac
konserwatorskich, oraz badań archeologicznych prowadzonych na
terenie wzgórza niemal od stulecia. W części wystawy, poświęconej
kamiennej dekoracji budowli, jest eksponowany wybór
najcenniejszych wawelskich obiektów. Są one prezentowane nie
tylko jako elementy wystroju architektonicznego, ale mają za
zadanie również ilustrować losy związane z przekształceniem
historycznych budowli Wawelu. W kolejnych salach zgrupowano:
detale architektoniczne związane z dziedzińcem arkadowym
– fragmenty kamieniarki pochodzące z wystroju pałacu
królewskiego oraz detale odnalezione w czasie prac
archeologicznych na dolnym tarasie ogrodów królewskich, a także
zabytki związane z katedrą wawelską. Dużą atrakcją
lapidarium jest ekspozycja gipsowych odlewów dekoracji Kaplicy
Zygmuntowskiej.
|
ZAMIENNIE DO PROGRAMU ZWIEDZANIA WAWELU
PROPONUJEMY:
Zabytki prezentowane na wystawie Sztuka
Wschodu odzwierciedlają szczególny rys polskiej obyczajowości
i upodobań artystycznych, ukształtowany pod wpływem
kontaktów militarnych i handlowych z krajami
Bliskiego Wschodu. Dzięki nim przenikały do Polski dzieła
rzemiosła artystycznego Turcji, Krymu, Kaukazu czy Iranu
– kobierce, jedwabie i makaty, broń i uzbrojenie,
paradne siodła i rzędy, które stały się przedmiotami
codziennego i odświętnego użytku szlachty i dworu
królewskiego. Najistotniejszą część ekspozycji (I piętro
skrzydła zachodniego Zamku) stanowią trofea i pamiątki
związane z odsieczą wiedeńską (12 IX 1683), kiedy to
wojska polskie pod wodzą Jana III Sobieskiego odniosły walne
zwycięstwo nad armią turecką pod wodzą Kara Mustafy.
Muzeum Katedralne. Uroczystego aktu
otwarcia Muzeum dokonał w 1978 roku kardynał Karol Wojtyła. Przekazał wówczas do jego zbiorów wykonany ze skorupy orzecha kokosowego i srebra pucharek, według legendy należący do królowej Jadwigi. Pucharek ten do dziś oglądać można w stałej ekspozycji Muzeum. Od czasu powołania Muzeum Katedralne stale powiększa ekspozycję, prezentując głównie niedostępne wcześniej dla zwiedzających przedmioty pochodzące ze Skarbca Katedralnego, paramenta liturgiczne28 września, dzieła sztuki i pamiątki historyczne. Zbiory muzeum mieszczą się w salach dwóch kondygnacji Domu Katedralnego i stanowią jedną z najcenniejszych pod względem historycznym i artystycznym kolekcji w Polsce.
|
|
Ekspozycja stała obejmuje przedmioty z różnych epok, prezentowane nie w sposób chronologiczny, lecz w zależności od pochodzenia i wykorzystania w jednej z czterech sal: sala królewska, sala Skarbca Katedralnego XI–XVI w., sala Skarbca Katedralnego XVII–XX w., sala Papieska. Sala Papieska – pamiątki związane z Ojcem Świętym Janem Pawłem II: rzeczy osobiste – sutanna, biret, piuska, buty, fotel, używany podczas wizyt papieży w katedrze, infuła podarowana przez Ojca Świętego podczas jego wizyty w ojczyźnie, pamiątkowe medale papieskie, księgi z mszy celebrowanych przez papieża Jana Pawła II i Benedykta XVI.
|
|
|
|
Prywatne Apartamenty Królewskie. Na południe
od schodów Poselskich, cztery komnaty stanowiły apartament
przeznaczony dla gości królewskich. W tej części pałacu
zachowały się renesansowe stropy modrzewiowe, a w dwóch
salach również pierwotne malowane barwne fryzy ścienne.
Szczególną uwagę zwracają gotycko-renesansowe portale, dzieło
mistrza Benedykta. Wyposażenie pochodzi z epoki renesansu.
Są to dzieła północnoeuropejskie i włoskie, w tym
arrasy pejzażowo-zwierzęce i groteskowe króla Zygmunta
Augusta. W północno wschodnim narożniku zamku, z gotyckimi
pomieszczeniami, znajduje się urokliwa, tajemnicza Kurza
Stopka. W wieży Łokietkowej mieściła się niegdyś
sypialnia Zygmunta Starego, a opodal także gabinet w wieży
Zygmunta III, z bogatą dekoracją stiukową z czasu
około roku 1600. W okresie międzywojennym wieku XX
w tej części pałacu urządzono prywatny apartament
prezydenta Ignacego Mościckiego, o czym przypomina
zrekonstruowana sypialnia prezydencka w wieży Duńskiej. W północnym
skrzydle pałacu znajdują się dwie sale z eksponatami z czasów
panowania w Polsce dynastii Wettinów, w tym interesujący
zbiór porcelany miśnieńskiej, sreber oraz dywany dworskie.
Dwie ostatnie sale, w tym reprezentacyjna kolumnowa, urządzone
są w stylu klasycystycznym.
Dzieje wzgórza wawelskiego
– budowle i obrona
Trasa plenerowa z przewodnikiem
|
Wawelskie wzgórze, z górującym nad nim Zamkiem Królewskimi
i Katedrą, przez stulecia spełniało funkcje
reprezentacyjne, religijne a także obronne. Fortyfikacje
powstawały w ciągu prawie dziesięciu wieków – były
wielokrotnie przebudowywane i rozbudowywane. Obecnie jest
to złożony zespół zabytkowy o wysokiej wartości.
Proponowana trasa przybliży obraz dawnej gęstej zabudowy, tak
różnej od stanu dzisiejszego, z czasów kiedy Wawel był
świetnie bronioną rezydencją, zamieszkałą przez kolejnych władców
i ich dwory.
|
Trasa rozpoczyna się na wystawie Wawel
Zaginiony, przy modelu wzgórza przedstawiającym zabudowę
Wawelu wg stanu z końca w. XVIII. Tutaj zaznajomimy się z historią
zabudowy Wawelu, przemian i rozwoju jego elementów
obronnych – od wałów drewniano-ziemnych poprzez
ceglano-kamienne mury obronne, aż do wież, baszt i bastionów.
Następnie przejściem przez sień
Berrecciego wchodzimy na dziedziniec arkadowy zamku, gdzie
oprowadzający przybliży historię Zamku i wskaże
lokalizację murów i budowli omawianych wcześniej przy
makiecie.
Kolejny etap to dziedziniec zw. Batorego
– mały dziedzińczyk pomiędzy murami zamku a katedrą
(tu dawniej mieściła się murowana łaźnia królewska). W tym
niezwykle urokliwym miejscu poznamy historię budowy kościoła
pałacowego pod wezwaniem św. Gereona oraz murów obronnych
chroniących dodatkowo tę część wzgórza, która mieściła
siedzibę władcy (widoczny zachowany fragment pierwotnego muru
obronnego). Z jego północnego skraju widać planty krakowskie.Od
2008 roku na tym dziedzińcu, w rozświetlonej scenerii
zabytkowej królewskiej architektury odbywają się cykliczne
letnie koncerty muzyki kameralnej – "Wawel o zmierzchu".
Trasa prowadzi dalej dziedzińcem zewnętrznym
(wzdłuż muru okalającego katedrę), przez bramę Wazów, w stronę
północnych murów. W okolicy Bramy Herbowej dowiemy się o powstaniu
i przeznaczeniu basteji, oraz odwiedzimy kaponierę (budowlę
forteczną służącą do ostrzeliwania podejść), z której
rozciąga się ciekawy widok na miasto.
Następnie, omawiając zmiany w obwarowaniach z czasów
Jagiełły (zespół bramy dolnej, podwyższenie murów, budowa
przedmurza), przejdziemy w miejsce zachowanych murów
otaczających zamek dolny i jednej z najstarszych
wawelskich wież – wieży Złodziejskiej. Z tej części
murów rozciąga się rozległy widok na południowo-zachodnią
część Krakowa – począwszy od mostu Grunwaldzkiego i widoczne
w oddali wieże sanktuarium łagiewnickiego, poprzez położone
przy nabrzeżu Wisły Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej
Manggha, aż po most Dębnicki, a za nim w tle –
klasztor kamedułów na Bielanach i Kopiec Kościuszki na
wzgórzu Bł. Bronisławy.
Przejściem między basztą a budynkiem
dawnego szpitala austriackiego wchodzimy ponownie na
dziedziniec zewnętrzny. Tu możemy zapoznać się z pozostałościami
zabudowy tzw. miasteczka wawelskiego – domami wikariuszy,
szkołą katedralną, Psałterią, dwoma kościołami: św.
Jerzego i św. Michała. Oprowadzający przybliży historię
wkroczenia wojsk austriackich i poczynionych przez nie działań
na terenie wzgórza – zburzenia istniejących na dziedzińcu
zewnętrznym zabudowań oraz powstania budynków, związanych z nową
funkcją wzgórza jaką były koszary wojskowe (m.in. gmachów
szpitala, z których do czasów dzisiejszych zachował się
jeden).
Trasę kończy zwiedzanie nowo udostępnionej
Baszty Sandomierskiej – z jej górnej
kondygnacji roztaczają się rozległe widoki na Kraków i okolice.
Baszta Sandomierska jest jedną z dwóch „baszt
ogniowych” Wawelu – powstała ok. 1460 r. za
panowania Kazimierza Jagiellończyka. Wzniesiono ją dla
wzmocnienia obrony rezydencji królewskiej od strony południowej,
najbardziej zagrożonej na nieprzyjacielski atak, gdyż przedmieście
Stradom nie posiadało własnych fortyfikacji. Baszta została
przystosowana do użycia broni palnej (stąd nazwa „baszta
ogniowa”).
CZAS WYCIECZKI: 1,5 godziny
CENA: 10, 00 zł - / minimum 20 osób /
UWAGA TRASA OD WIOSNY DO JESIENI !!!
|